وظیفه اصلی برج خنک کن در نیروگاه، سرد کردن و کندانس کولینگ واتر است. آب خنک کاری، پس از تبدیل به بخار و تولید نیروی لازم برای گردش توربین، به کمک کندانسور به حالت مایع در میاید.
اطلاعاتی در مورد کولینگ تاور بتنی نیروگاه
در ابتدای این بخش توضیحی مختصر در خصوص انواع نیروگاه تولید برق بیان می کنیم. به صورت کلی نیروگاه ها را می توان به 4 گروه نیروگاه حرارتی، آبی، بادی و نیروگاه خورشیدی تقسیم کرد.
در ایران بیش از 92-93% میزان برق تولیدی توسط نیروگاه های حرارتی تولید می گردد.
نیروگاه های سیکل حرارتی، به 4 گروه اصلی تقسیم می شوند :
نیروگاه بخار
نیروگاه گازی
نیروگاه سیکل ترکیبی
نیروگاه هسته ای
همانگونه که در تصویر فوق می بینید بیشترین درصد تولید برق در ایران مربوط به نیروگاه گازی و پس از آن نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی است. آب در گردش در نیروگاه را می توان به وسیله کندانسور هوایی(ایرکولر) و یا کولینگ تاور خنک کرد.
شکل ظاهری اکثر کولینگ تاور های بتونی نیروگاهی مشابه است، البته باید توجه داشت در برخی از طراحی ها، در قسمت ورودی هوا فن هایی نیز وجود دارد تا درصورت کافی نبودن جریان طبیعی هوا، با ایجاد جریان اجباری موجب خنک شدن آب شوند. کولینگ تاور نیروگاه ها از لحاظ نحوه خنک کاری به دو حالت کلی تقسیم می گردند.
1- برج خنک کننده هوا خنک نیروگاهی(Dry cooling tower)
کولینگ تاور خشک دارای رادیاتورهایی در قسمت ورودی است که با جریان هوای عبوری، آب داخل آن خنک می شود. این حالت باعث خواهد شد سیال خنک شونده(آب) با هوا در ارتباط نباشد. همچنین مصرف آب در اثر تبخیر در حد صفر باقی خواهد ماند.
2- برج خنک کننده نیروگاه آب خنک(Wet cooling tower)
در این نوع برج خنک کن آب مانند انواع صنعتی، توسط کانالها و نازل ها پاشیده شده و پس از برخورد با هوای ورودی و خنک شدن دوباره به مدار بر می گردد. در سیستم تر، بدلیل تبخیر آب در گردش، با مصرف آب نسبتا بالایی مواجهیم. البته مصرف برق کولینگ تاور تبخیری بسیار کمتر از ایرکولر و تجهیزات هوا خنک است.
نمونه برج خنک کننده تر نیروگاهی را می توان در نیروگاه نکا، نیروگاه تهران ، بخش قدیمی نیروگاه همدان و .... مشاهده نمود. عموما کولینگ تاور های آب خنک نیروگاهی در ایران با سازه بتنی و فرم مکعب مستطیل ساخته شده اند.
روش ساده ظاهری تشخیص برج خنک کننده خشک و تر نیروگاه، مشاهده بخار در قسمت خروجی دودکش آن است. بدین ترتیب اگر در خروجی دودکش برج خنک کننده نیروگاهی بخار آب مشاهده کردید، می توانید با احتمال خیلی زیاد آن کولینگ تاور را مرطوب یا تر در نظر بگیرید.
با در نظر گرفتن کم آبی و خشکسالی های اخیر در ایران یکی از بزرگترین موارد مصرف آب، برج خنک کننده نیروگاهها است که شهرهای بزرگ را دچار مشکلات فراوانی کرده است و متاسفانه مشکلات فراوانی را برای شهرهای مجاور ایجاد کرده است.
3 - کولینگ تاور هیبرید برای نیروگاه
استفاده از سیستم هیبرید برای خنک کاری در نیروگاه ها به کم شدن مصرف آب متوسط سالیانه می انجامد. سیستم برج خنک کننده هیبرید ترکیبی از روش هوا خنک و تبخیری است. روش کارکرد برج هیبرید به این صورت است که در فصلهایی مثل پاییز و زمستان که هوا سردتر است و در طول بعضی شبهای تابستان و بهار، آب به وسیله هوای محیط خنک می شود. به این ترتیب تبخیر و مصرف آب برج خنک کن نیروگاه کم می شود. البته سیستم هیبرید، قیمت بسیار بالاتری از کولینگ تاور عادی دارد.
طراحی برج خنک کن هیبرید
فروش برج خنک کننده فایبر گلاس صنعتی
مشاوره در حوزه برج خنک کننده مدار بسته و ایرکولر
کاهش مصرف آب کولینگ
مجموعه RMS، محمد قربانعلی بیک
09124780268
02166561974
02166129745
لینک ها و مقالات مرتبط
بخش طراحی و فروش برج خنک کننده سایت آراکو
کانال آپارات فیلم آموزش فن، پکینگ و کولینگ تاور
در مناطقی که سختی آب بالا هست پکینگ داخل کولینگ تاور سریع تخریب میشه.
من در نیروگاهها زیادی دیدم که پکینگشون گرفته یا حتی جمع شده و دیگه نمی تونن استفاده کنند.
چه راهی برای حل مشکل فیلینگ در نیروگاه هست؟