طراحی و تولید برج خنک کننده صنعتی

فروش کولینگ تاور،پکینگ اسپلش و فن فایبرگلاس(09124780268)

طراحی و تولید برج خنک کننده صنعتی

فروش کولینگ تاور،پکینگ اسپلش و فن فایبرگلاس(09124780268)

سلام خوش آمدید

مقدارتبخیر و هدر رفت آب کولینگ تاور چقدر است؟

(Cooling tower water consumption)

همانطور که قبلا گفتیم، کولینگ تاور به عنوان قلب سیکل خنک کاری شناخته می شود. برتری برج خنک کننده نسبت به ایر-کولر، قابلیت خنک کردن آب، به مقداری کمتر از دمای محیط است. مثلا شما برای اینکه در تابستان و در شهری مثل اهواز بخواهید دمای آب را به 37 درجه سانتیگراد برسانید باید از کولینگ تاور استفاده کنید و ایر کولر این کار را نمی تواند بکند. علاوه بر این، قیمت کولر هوایی از برج خنک کن بسیار بیشتر است.

محاسبه آب برج خنک کن

کولینگ تاور قلب یک سیستم خنک کاری است

در مورد مقایسه چیلر با برج، باید در نظر گرفت که چیلر جذبی یا تراکمی، بیش از 5 الی 10 برابر کولینگ تاور قیمت دارند. برای همین موارد است که در کاربردهای صنعتی، برج خنک کن حرف اول را میزند. البته بسیاری از چیلرها، برای خنک کردن باز هم نیاز به برج خنک کننده یا ایر کولر دارند.

کولینگ تاور قلب یک سیستم خنک کاری است

با وجود مزایای Cooling tower نسبت به چیلر و کندانسور هوایی، مساله ای که استفاده از برج خنک کننده را در نقاط خشک به چالش می کشد، مصرف آب آن است. 

در این مقاله می خواهیم در مورد بهینه کردن مقدار آب مورد نیاز کولینگ تاور توضیحاتی را بدهیم.

چرا مصرف آب برج خنک کن برای شرکت ها و کارخانجات مهم است؟

مقدار آب مورد نیاز کولینگ تاور صنعتی و مسکونی یکی از موارد مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب در اقصی نقاط دنیا، به خصوص ایران از یکسو و افزایش قیمت آب و برق از سوی دیگر، باعث شده که مدیران سازمانها و کارخانجات، در فکر کاهش مصرف آب و برق در تجهیزات خود باشند. به صورت کلی کشور ما ایران، یکی از اقلیم های نسبتا خشک در جهان است و به همین دلیل دچار مشکلات عمده ای در تامین آب مصرفی شرب و نیز آب صنعتی هستیم. در تصویر زیر پیشبینی شدت بحران کم آبی در سال 2040 نمایش داده شده است که بر اساس آن کشورهای منطقه خاورمیانه، بویژه ایران در شرایط بسیار خطرناکی قرار خواهند گرفت.

بحران آب در دنیا و مصرف آب کولینگ تاور

نقشه پیش بینی وضعیت آب در سال 2040 و بررسی بحران آب در جهان

حجم آب لازم برای برج خنک کن از چند منظر قابل بررسی است که در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص هر مورد خواهیم پرداخت. دلیل اهمیت ویژه مصرف آب برج خنک کننده، شرایط آب و هوای تابستان ایران است که عموما دمای هوا در ماه های تیر و مرداد بسیار زیاد می شود. دقیقا در ماه های تابستان و به علت بالا رفتن مصرف آب، کارخانه ها، مجتمع های تجاری و مسکونی با مشکل تامین آب درگیرند. در نتیجه خط تولید و یا چیلر صدمه دیده و نمی توانند سرمایش مورد نیاز را تامین کنند.

میزان مصرف آب کولینگ تاور بر اثر تبخیر

Cooling tower evaporation loss

همانگونه که می دانید اصول کارکرد برج خنک کننده بر مبنای تبخیر سطحی(Evaporation) است و کاهش دمای آب و خنک شدن بر اساس تبخیر اتفاق می افتد. مقدار تبخیر آب برج خنک کننده را می توانید به صورت تقریبی از روی فرمول های زیر محاسبه کنید.

فرمول اول حجم آب تبخیر شده در کولینگ تاور(Cooling tower)

 E= 0.0015*R*C

در این فرمول 

E : مقدار تبخیر آب برج خنک کننده بر حسب متر مکعب بر ساعت

R : اختلاف دمای رنج (ورودی و خروجی کولینگ تاور) بر حسب درجه سانتیگراد

C : دبی آب در گردش بر حسب متر مکعب بر ساعت است.

فرمول دوم محاسبه آب تبخیر شده در برج خنک کن

E = 0.0018*R*C

که در این فرمول هم ضرایب مثل فرمول اول است.

با این توضیحات نسبت تبخیر به دبی آب در گردش، به صورت تقریبی برابر 0.0015 تا 0.0018 ضرب در عدد رنج خواهد بود.

E/C = 0.0015 ~ 0.0018 *R

به عنوان مثال اگر در برج خنک کننده ای دمای ورودی آب 40 درجه سانتیگراد و دمای خروجی معادل 30 درجه سانتیگرد باشد، اختلاف دمای رنج معادل 10 درجه سانتیگراد است. همچنین اگر دبی آب در گردش را معادل 50 متر مکعب در ساعت در نظر بگیریم، میزان تبخیر آب در برج خنک کن برابر 750 لیتر در ساعت یا 0.75 متر مکعب می باشد(با استفاده از ضریب 0.0015). با ضرب عدد 10 در 0.0015  نسبت تبخیر به آب در گردش برابر 0.015 بدست می آید. نکته بسیار مهم در این فرمول عدم وابستگی آن به دمای حباب-تر یا وت بالب(Wet Bulb) است.

بر اساس فرمولهای فوق، اختلاف دمای حباب تر با دمای آب خروجی از برج خنک کننده(عدد اپروچ)، بر روی مقدار تبخیر آب تاثیری ندارد. بلکه عدد اپروچ بر فاکتور اندازه(Size Factor) کولینگ تاور و در نتیجه ابعاد و قیمت دستگاه موثر خواهد بود. 

عدد بدست آمده به عنوان مقدار تبخیر و مصرف آب کولینگ تاور، در بدترین شرایط آب و هوایی یعنی مرداد ماه و بین ساعات 12 الی 16 معتبر است. توجه داشته باشید برای محاسبه مقدار  واقعی مصرف آب روزانه برج خنک کن به خاطر تبخیر، نمی توان عدد حاصله از فرمول فوق را در 24(ساعات شبانه روز) ضرب کنیم. به عبارت دیگر مصرف آب متوسط روزانه، ماهیانه و سالیانه برج خنک کننده، بسیار کمتر از حاصلضرب حداکثر مصرف، ضرب در ساعات روز، ماه و یا سال خواهد بود. توجیه این مساله با در نظر گرفتن نمودار متوسط دما در طول سال و همچنین در طول روز امکان دارد. 

نمودار تغییرات وت بالب و رطوبت نسبی در طول شبانه روز

نمودار تغییرات دمای متوسط و رطوبت نسبی در ساعت های روز

توضیحات بیشتر در ادامه مطلب

مصرف آب برج خنک کننده بر اثر بلودان(داون) یا زیر-آب

Cooling tower Blow down water

بلودان در برج خنک کن به آبی گفته می شود که در یک بازه زمانی مشخص از سیستم خارج می شود و به جای آن آب میکاپ(Cooling tower make up water) وارد می گردد. هدف اصلی از بلو-داون یا تخلیه آب کولینگ تاور، ثابت نگه داشتن غلظت رسوب و یونهای موجود در آب هست. البته در برخی از موارد، ثابت نگه داشتن PH آب برج خنک کننده نیز با تخلیه آب صورت می گیرد.

سختی آب برج خنک کن و خرابی پکینگ

برای درک بهتر مفهوم بلودان در برج خنک کن(Cooling tower Blow-down water) به ذکر یک مثال ساده می پردازیم.

فرض کنید یک کتری برقی در حال کار است و میزان آب درون کتری برقی به دلیل جوشش و تبخیر در حال کم شدن می باشد. به دلیل کم شدن مستمر میزان آب، در بازه های زمانی مشخصی و معادل با مقدار تبخیر، آب به کتری اضافه می کنیم.

رسوب آب و تعریف سیکل غلظت

پس از مدتی میزان غلظت یون ها و رسوبات آب کتری در حال کار، افزایش پیدا می کند. در این حالت لازم است پس از مدتی آب داخل کتری خارج شود تا رسوب و غلظت یون ها، بیش از حد نشود. برای همین است که هر چند وقت یکبار آب کتری یا سماور را خالی می کنیم تا مزه چای و قهوه خوب باشد.

سیکل تغلیظ در برج خنک کننده 

Cooling tower Cycle Of Concentration

سیکل تغلیظ یا COC در کولینگ تاور به نسبت ذرات محلول درون آب برج خنک کن در مقایسه با ذرات محلول درون آب ورودی یا همان میکاپ گفته می شود. ذرات معلق و محلول داخل مدار برج خنک کن به همراه بخار از کولینگ تاور خارج نمی شوند و بنابراین به مرور زمان غلظت آنها افزایش می یابد. به همین دلیل نیز از طریق آب زیر کش یا همان آب بلو داون، باید مقدار این ذرات معلق را به حد استاندارد و مناسبی رساند. 

مقدار سیکل تغلیظ یا Cycle Of Concentration در برج خنک کن صنعتی، بستگی به شرایط آب و کاربری Cooling tower دارد ولی به صورت کلی عدد مناسب برای سیکل تغلیظ برج خنک کن بین 3 الی 7 است. مقدار حد بالای سیکل یا چرخه تغلیظ کولینگ تاور به نوع پکینگ هم بستگی دارد. در صورت استفاده از پکینگ های اسپلش در برج خنک کننده، عدد چرخه تغلیظ به حد بالای خود نزدیک تر می شود و اتلاف آب بر اثر زیرکش کردن کمتر می شود. به عنوان مثال اگر ضریب تغلیظ برجی که در آن پکینگ فیلم وجود دارد برابر 5 باشد، در صورت استفاده از فیلینگ تریکل اسپلش و یا نت اسپلش، این ضریب به حدود 7 افزایش پیدا می کند. علت اصلی این حالت، مقاومت بالاتر پکینگ اسپلش در مقابل رسوب است. در تصویر زیر مقایسه کلی بین انواع پکینگ کولینگ تاور به نمایش در آمده است.

هر نوع پکینگ برج خنک کننده برای چه نوع آبی مناسب است؟

مقایسه انواع پکینگ برج خنک کن 

بدین ترتیب میزان آب بلودان از این فرمول محاسبه می شود : 

B=(E-((COC-1)*D))/(COC-1) m^3/h

که در آن 

E : حجم تبخیر آب بر حسب متر مکعب در ساعت که از فرمول های بخش اول باید حساب کنیم.

COC : سیکل تغلیظ در برج خنک کننده که عموما بین 3 تا 7 در نظر گرفته می شود

D : میزان اتلاف آب بر اثر پاشش آب 

مورد دیگری در مورد سیکل تغلیظ برج خنک کننده وجود دارد که در این قسمت راجع به آن صحبت می کنیم.

بالابردن سیکل غلظت و تاثیر آن بر کم کردن مصرف آب برج خنک کننده

یکی از مواردی که به اشتباه در مورد کولینگ تاور گفته می شود، این است که با بالا رفتن عدد COC، مصرف آب برج خنک کن تا حد قابل توجهی کم می شود. این یک اشتباه خطرناک برخی از تولید کنندگان Cooling tower است که مشتری را نیز گمراه می کنند و در عین حال به خط خنک کاری خریدار صدمه میزنند. برای نمونه با بالا بردن سیکل تغلیظ از عدد 5 به 7، نهایتا 7 درصد مصرف آب کم می شود. این در حالی است که مقدار سختی آب در این حالت 40 درصد بالا می رود. این بیشتر شدن سختی آب، باعث رسوب شدید در لوله ها و سیستم خنک کاری می گردد. با این کار در ازای کاهش اندک مصرف آب، کل سیستم در معرض خطر رسوب قرار می گیرد. در جدول زیر مقدار کم شدن مصرف آب با زیاد شدن عدد سیکل تغلیظ نشان داده شده است. توجه کنید که عدد چرخه غلظت در پروژه های صنعتی معمولا 5 است و نهایتا تا 7 بالا می رود.

کاهش مصرف آب و رابطه آن با COC در کولینگ تاور

مقدار کاهش مصرف آب با بالا بردن Cycle of concentration

هدر رفت و تلفات آب کولینگ تاور به دلیل پاشش قطرات  

Cooling tower drift loss

هدر رفتن آب در برج خنک کننده بر اثر پاشش قطره های آب به بیرون، یکی از مواردی است که وابستگی بسیار زیادی به مشخصات برج و کیفیت آن دارد. به عنوان مثال در کولینگ تاورهای قدیمی بطری شکل(گرد) و بخاطر وجود ایرادهای فراوان، میزان پاشش آب به بیرون بسیار زیاد است. البته در برج های خنک کن جریان مخالف مکعبی و کراس فلو، با استفاده از قطره گیر ثابت، این ایراد مرتفع شده. 

نسبت میزان پاشش یا پرت آب برج خنک کن، به دبی در گردش از 0.003 تا 0.0001 تغییر می کند که کمترین میزان آن مربوط به کولینگ تاور مکعبی کانتر فلو دارای قطره گیر لانه زنبوری است.

هدر رفتن آب و پرتاب قطرات به بیرون یکی از ایرادهای برج خنک کن گرد و ارزان قیمت است

خیس شدن اطراف برج، نشتی بدنه و اسراف آب در برج خنک کننده بطری شکل

توضیح مهم : اخیرا و با افزایش توجه به حوزه مدیریت آب، شرکت های بسیاری شروع مطالعه در خصوص روش های کاهش مصرف آب کرده اند و در این میان عده ای مدعی شده اند که با به دام انداختن قطرات آب با مولکولار-سیو(فیلتر مولکولی) می توان مصرف آب برج خنک کننده را کم کرد!!! در خصوص این ادعا کافی است ابتدا در مورد نمونه های مشابه این روش در جهان تحقیق کنید.

جالب است بدانید هیچ نمونه عملیاتی و اقتصادی از دستگاه بازیافت آب برج خنک کننده که بر روی فن استک نصب می شود، در دنیا وجود ندارد.

دلیل این مساله مقدار بسیار کم قطرات معلق در بخار است که به نسبت آب تبخیر شده بسیار ناچیز خواهد بود(0.003 الی 0.0001 آب در گردش)

در عین حال زمانی که آب به صورت بخار در آمده و با گرفتن حرارت از محیط، وارد فاز گاز می شود، با فیلتر کردن بخار آب نمی توان آن را به حالت مایع برگرداند و تنها می توان با سرد کردن مجدد بخار، آن را به حالت (مایع)آب در آورد. در این حالت انرژی لازم برای سرد کردن و کندانس بخار برابر با همان میزان گرمایی است که برج خنک کننده از آب موجود در سیستم گرفته است. پس اگر بخواهیم مجددا بخار را سرد نماییم عملا مجموعه سیستم برج خنک کننده کار آیی نخواهد داشت و بهتر بود از ابتدا از چیلر استفاده میشد.

توجه به این نکات کمک می نماید که در مقابل ادعاهای غیر منطقی در خصوص به تله انداختن بخار آب با مولوکولار سیو(Molecular sieve) یا تله و صافی مولکولی و برگرداندن آن به کولینگ تاور بدون صرف انرژی، استدلال مناسبی داشته باشیم.

مجددا تاکید می کنیم که مناسبترین و رایج ترین روش کاهش مصرف آب برج خنک کننده، بهره گیری از برج خنک کن هیبرید(کولینگ تاور هیبریدی) به همراه سیستم هوشمند است.

مقاله برج خنک کننده کم مصرف هیبرید

میزان پاشش قطرات آب در کولینگ تاور نسبت مستقیمی با نوع قطره گیر و استانداردهای مربوطه دارد. 

با توجه به کلیه توضیحات ارائه شده، مصرف آب یک برج خنک کننده برابر است با مجموع آب تبخیر + مصرف آب بر اثر زیر کش یا بلو داون + مقدار پرت آب بر اثر پاشش قطرات به بیرون

به منظور کاهش مصرف آب برج خنک کننده روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

- استفاده از سیستم کنترل دور هوشمند

- استفاده از برج خنک کننده مدار بسته

- خریدن برج خنک کننده هیبرید کم مصرف(کولینگ تاور هیبریدی)

- بهینه کردن راندمان برج خنک کننده با بهینه سازی اجزای اصلی

در تصویر ذیل مقایسه ای کلی بین ابعاد و قیمت حدودی برج خنک کن مدار باز، کولینگ تاور مدار بسته و برج خنک کن هیبریدی ارائه می گردد.

مقایسه برج خنک کننده هیبریدی با کولینگ تاور مدار بسته و مدار باز

پرت و هدر رفتن آب برج خنک کننده بدلیل نشتی بدنه و اتصالات

یکی دیگر از مشکلاتی که در کولینگ تاور های صنعتی و معمولا پس از مدتی استفاده رخ می دهد، نشت آب از بدنه و اتصالات است. البته باید توجه داشت که در صورت نشت آب از لوله ها و نازل های داخل برج خنک کن، معمولا مشکلی ایجاد نمیشود. این در حالی است که لوله ها و یا نازل ها دچار شکستگی نباشند. 

پوسیدگی، نشتی خرابی بدنه و لوورها در برج خنک کن

پرت آب و مصرف بالا آب به علت خرابی لوور ها و پوسیدگی بدنه فایبرگلاس برج خنک کننده مدور

علاوه بر نشتی آب از لوله و نازل برج خنک کننده، در مواردی ممکن است آب در گردش کولینگ تاور از محل اتصال قطعات بدنه و نیز فلنج ها و اتصالات به بیرون نشت کند. در این شرایط باید پس از شناسایی محل نشتی، با سازنده کولینگ تاور تماس گرفته شده و درخواست خدمات مربوطه صورت پذیرد. شایان ذکر است که در صورت خرید برج خنک کننده با کیفیت، عموما نشتی در بدنه و اتصالات اتفاق نمی افتد و در صورت رخ دادن این اتفاق، به راحتی قابل بر طرف شدن است.

محاسبه مقدار مصرف یا تبخیر آب کولینگ تاور بر اساس تن تبرید یا کیلو وات

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم، فرمول محاسبه حجم آب تبخیری در برج خنک کن در گرمترین حالت تقریبا برابر E=0.0018*R*C است که R معادل رنج یا اختلاف دمای ورودی و خروجی برج خنک کننده و C برابر مقدار دبی آب در گردش بر حسب متر مکعب در ساعت است. از طرف دیگر حاصل ضرب دمای رنج در دبی آب در گردش، ظرفیت سرمایش کولینگ تاور بر حسب کیلو وات یا تن تبرید است.

اگر ظرفیت سرمایش یک کولینگ تاور را با Q نشان دهیم، مقدار ظرفیت خنک کاری Cooling tower بر حسب کیلووات از فرمول زیر بدست می آید:

Q=R*C*4180/3600 kW

و ظرفیت برج خنک کننده بر حسب تن تبرید عبارت است از :

Q=(R*C*4180/3600)*0.285 rt

فرمول محاسبه آب تبخیرشده بر حسب تن تبرید

به این صورت برای حساب کردن و مشخص شدن مقدار آب تبخیر شده توسط برج خنک کن در بدترین وضعیت دمایی، می توانیم از روی ظرفیت برج خنک کن بر حسب کیلووات مقدار تبخیر را به صورت تقریبی و با استفاده از فرمول زیر بدست بیاوریم. توجه کنید که در این فرمول ظرفیت کولینگ تاور بر حسب کیلو وات است.(فرمول تبدیل کیلووات به تن تبرید سرمایش برابرkW=0.285rt می باشد.) 

 E=Q*0.0013 ~0.0015

یعنی جرم بخار آب تبخیر شده در برج خنک کن بر حسب کیلوگرم برابر است با ظرفیت سرمایش بر حسب کیلووات ضرب در 0.0013 یا 0.0015

مثال : حجم تبخیر آب یک برج خنک کن به ظرفیت 500 تن تبرید را حساب کنید.

برای بدست آوردن مقدار آب میکاپ و تبخیر شده در بدترین شرایط دمایی(ظهر مرداد ماه) در مرحله اول ظرفیت پانصد تن تبرید کولینگ تاور را به کیلووات تبدیل می کنیم.

500rt/0.285=1750kW

با در نظر گرفتن این عدد و فرمول تبخیر خواهیم داشت مقدار تبخیر آب برابر است با

 E=1750*0.0013=2.3 m^3/h

یعنی این برج خنک کننده در اوج گرمای تابستان به میزان 2300 لیتر یا 2.3 متر مکعب در ساعت، تبخیر آب دارد. در نظر داشته باشید که این عدد مربوط به بدترین شرایط دمایی است و در واقعیت ساعتهای کمی در طول سال هستند که برج خنک کننده به این مقدار مصرف آب داشته باشد. مثلا در پاییز، زمستان، بهار و حتی ساعتهای صبحگاه و شبانگاه، تبخیر آب بسیار کمتر از این عدد خواهد بود.

یک سایت معتبر برای محاسبات مصرف آب کولینگ تاور بصورت آنلاین

شرکت SPX یکی از بزرگترین تولید کنندگان کولینگ تاور در دنیا است. این شرکت در بخشی از سایت خود، امکان محاسبه آنلاین مصرف آب برج خنک کن را فراهم کرده است. 

در هنگام وارد کردن اعداد در بخش محاسبه آب کولینک دقت کنید که یک ستون مربوط به واحد های آمریکایی و ستون کناری مربوط به واحد های متریک است. احتمال مسدود بودن این سایت در حالت عادی بدلیل استفاده از IP ایران وجود دارد!

محاسبه آنلاین مصرف آب برج خنک کننده 


مقاله های مرتبط

مقاله شرایط آب شامل سختی و میزان اسیدی و قلیایی و تاثیر آن بر برج خنک کن

روش های کاهش مصرف آب در برج خنک کننده

دانلود مقاله سیستم ضد رسوب ویژه برج خنک کننده(سختی گیر کولینگ تاور)

کاهش مصرف آب با استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب کامپوزیت دفنی

کاهش مصرف آب برج خنک کننده به کمک کولینگ تاور مدار بسته

استفاده از سیستم کنترل هوشمند برج خنک کن

مقاله بازرسی و تعمیرات اساسی کولینگ تاور


مشاوره خرید و بهینه سازی کولینگ تاور

فروش برج خنک کننده صنعتی با استاندارد CE اروپا

شبیه سازی جریان هوا و آب در کولینگ تاور

فروش پکینگ اسپلش و فیلم آلمانی PP

انجام مطالعات کاهش مصرف آب برج خنک کننده

فروش قطعات برج خنک کننده صنعتی

شرکت آراکو، محمد قربانعلی بیک

09124780268

02166561974

02166129745

info@araco.ir

خدمات برج خنک کن در سایت آراکو

کانال آپارات ویدئو و فیلم آموزشی برج خنک کننده


سوالات متداول درباره روش های کم کردن مصرف آب کولینگ تاور

آیا بازیابی بخار آب خروجی کولینگ تاور با مولکولارسیو، اقتصادی است و در دنیا نمونه ای دارد؟

پاسخ: خیر، تبدیل کردن مجدد بخار آب به مایع، نیازمند همان انرژی است که در مرحله اول توسط برج خنک کن از آب گرفته شده است. استفاده از Molecular sieve و یا چیلر برای اینکار عملی نیست و بدلیل صنعتی و اقتصادی نبودن در دنیا انجام نشده است. بهترین و اصولی ترین روش کاهش مصرف آب برج خنک کننده استفاده از سیستم کنترل هوشمند و برج خنک کن هیبریدی است.


بیشترین میزان کاهش مصرف آب متوسط سالیانه مربوط به کدام نوع برج خنک کننده است؟

بیشترین میزان متوسط صرفه جویی در مصرف آب مربوط به کولینگ تاور هیبرید است. متوسط کاهش مصرف آب برج خنک کن هیبرید در حدود حداقل 50 درصد خواهد بود. البته در صورت استفاده از بعضی انواع خاص سیستم کولینگ هیبرید، می توانید تا 60 درصد و حتی بیشتر، در مصرف آب صرفه جویی کنید. در رتبه دوم برج خنک کننده مدار بسته است که به سیستم کنترل هوشمند دور فن و پاشش آب مجهز شده باشد. میانگین کاهش مصرف متوسط سالیانه آب در کولینگ تاور مدار بسته 30 درصد است.


آیا استفاده از برج خنک کننده ارزان قیمت بطری شکل(مخروطی یا گرد) باعث بالا رفتن مصرف آب می شود؟

بله. کولینگ تاور ارزان قیمت و غیر صنعتی دایره ای به دلیل راندمان پایین، کیفیت کم و پاشش زیاد قطرات، مصرف آب بیشتری نسبت به کولینگ تاور مکعبی فایبرگلاس دارند. تنها مزیت این نوع برج خنک کننده قیمت پایین آنها است. در تصویر زیر برخی از مشکلات برج خنک کننده دایره ای را ملاحظه می کنید.

ایراد ها و مشکلات برج خنک کننده بطری شکل


با استفاده از سیستم کنترلی و اینورتر، می شود مصرف آب برج خنک کننده را کم کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است. برای درک بهتر این مطلب توضیح مختصری در مورد سیستم کنترل برج خنک کننده می دهیم. سیستم کنترلی در کولینگ تاور(Cooling tower control unit) معمولا از یک یا چند اینورتر یا درایو، سنسورهای دما و تابلو برق مربوطه تشکیل شده است. سیستم کنترل برج خنک کننده ابتدا اطلاعات مربوط به دمای خروجی و شرایط آب و هوا را از سنسور ها می گیرد. سپس بر اساس برنامه نوشته شده در اینورتر، اگر دمای خروجی آب کولینگ تاور کمتر از مقدار مورد نظر باشد، اینورتر بر اساس یک تابع، سرعت چرخش فن را کم می کند. با کم شدن سرعت فن مقدار تبخیر آب به دلیل کاهش جریان هوا کاسته می شود. اگر با سرعت جدید فن، دمای آب برج خنک کننده به تعادل برسد، اینورتر سرعت را در همین مقدار نگه میدارد و اگر همچنان دمای آب خروجی کمتر از مقدار مورد نظر بود، سرعت فن به مقداری کم می شود که حالت تعادل ایجاد شود. 
به همین دلیل است که سیستم کنترل هوشمند می تواند به طور متوسط در سال حدود 10 الی 15 درصد از مقدار مصرف آب را کم کند.

سیستم کنترل هوشمند دور فن و گردش آب برج خنک کن

نمای کلی سیستم کنترل هوشمند کولینگ تاور شامل اینورتر، سنسور دما و تابلو برق


آیا برای تامین آب برج خنک کن حتما باید از دستگاه RO استفاده کرد؟

در مورد تامین آب کولینگ تاور الزامی به استفاده از آب خروجی دستگاه اسمز معکوس نیست. اگرچه آبی که سختی کمتری داشته باشد باعث می شود مقدار رسوب در برج خنک کننده کمتر باشد، اما اگر آب چاه یا آب کارخانه سختی خیلی بالایی نداشته باشد استفاده از آن مشکلی نخواهد داشت.

اگر آب قابل تامین در منطقه سخت باشد یا املاح آن بالا باشد، استفاده از پکینگ های نت اسپلش یا اسپلش گرید گزینه مناسبی خواهد بود. 


اگر مقدار سیکل تغلیظ را بیشتر کنیم، چقدر میزان آب مورد استفاده در برج خنک کننده کمتر می شود؟

زیاد کردن سیکل تغلیظ خطرات زیادی برای برج خنک کن ایجاد می کند و تنها در حدود 5 الی 10 درصد می تواند مصرف آب کولینگ تاور را کم کند. اولین و مهمترین مشکلی که با زیاد شدن چرخه تغلیظ ایجاد می شود، رسوب گرفتن شدید پکینگ ها و لوله ها است. در واقع صدمه ای که زیاد شدن عدد چرخه تغلیظ به سیستم خنک کاری وارد می کند بسیار بیشتر از فواید آن است. دقت داشته باشید که در پروژه ها صنعتی معمولا عدد COC را زیر 7 در نظر می گیرند.


امکان تبدیل برج خنک کننده مدار باز به هیبرید، با استفاده از بدنه قدیمی وجود دارد؟

برای بعضی از مشتریان عزیز، این سوال به وجود می آید که آیا می توانیم با استفاده از بدنه کولینگ تاور مدار باز و کویل، سیستم موجود را به مدار بسته یا هیبرید تبدیل کنیم. از نظر تئوری و با کم شدن 50 تا 80 درصد ظرفیت سرمایش برج، این مساله امکان دارد. اما در عمل انجام این کار تقریبا غیر ممکن است. برای مثال فرض کنید شما یک برج فایبرگلاس 500 تن مدار باز دارید و می خواهید آن را به مدار بسته با کویل تبدیل کنید. اولا اگر هم این اتفاق بیافتد، ظرفیت سرمایش جدید شما(با فرض ثابت بودن ابعاد و اندازه و استفاده از بدنه قریمی) حتی از 150 تن تبرید هم کمتر خواهد شد. مشکل اصلی اینجا است که بدنه برج مدار باز تحمل وزن کویل را ندارد!!!

جالب است بدانید که تنها وزن کویل کولینگ مدار بسته، بیش از 2 برابر کل وزن یک برج خنک کن مدار باز است. در چنین شرایطی احتمال خرد شدن بدنه، شکستن ستون ها و از بین رفتن سیستم فعلی بسیار زیاد است. به همین خاطر ما به هیچ وجه این کار را توصیه نمی کنیم.


تعویض فن و کم کردن تعداد پره ها ارتباطی با کم کردن پاشش آب کولینگ تاور دارد؟

اگر تعداد پره های فن را کم کنیم، ممکن است در ظاهر به نظر برسد مقدار تبخیر برج خنک کننده و مصرف آب کم می شود، اما در واقع شما ظرفیت سرمایش کولینگ تاور را کم کردید. به این صورت در فصل تابستان و هوای گرم، این احتمال وجود دارد که کولینگ تاور نتواند آب را تا دمای مورد نظر خنک کند. 

اگر فکر می کنید برج شما در پاییز، زمستان و بهار مصرف آب بالایی دارد، روش درست کم کردن دور فن با استفاده از درایو و اینورتر است.کم کردن تعداد بلید فن کولینگ تاور علاوه بر کم کردن ظرفیت خنک کاری برج خنک کن، می تواند سبب لرزش و ارتعاش شدید هم بشود.


آیا عوض کردن پکینگ و فیلینگ، مصرف آب برج خنک کن را کاهش می دهد؟

تعویض فیلینگ یا پکینگ باعث پایین آمدن مقدار آب مصرف شده در کولینگ تاور نمیشود. تاثیر اصلی که تعویض پکینگ می گذارد، بهبود عملکرد و راندمان است. پس اگر تصور می کنید با جایگزینی پکینگ قدیمی با فیلینگ نو مصرف آب را کاهش می دهید، بهتر است بدانید این برداشت اشتباه است. حتی در مواردی بخاطر اینکه مقدار تبخیر سطحی بیشتر می شود، ممکن است آب لازم برای میکاپ بیشتر هم باشد.


اگر برج خنک کن سیکل بسته داشته باشیم چطور می شود حجم آب لازم را کم کرد؟

در سیستم مدار بسته، با کمک پکیج کنترل هوشمند دور فن و دبی پمپ، بین 15 تا 25% می توانیم مصرف متوسط آب سالیانه را کم کنیم. البته راه اندازی این سیستم نیاز به تجربه مناسب و شناخت کامل به کولینگ تاور مدار بسته دارد. 

کم کردن بیشتر تبخیر آب در کولینگ نیاز به پکیج هیبرید و آدیاباتیک دارد.

نظرات (۵)

ممنونم از مطالب فوق العاده تون

پاسخ:
سلام
خواهش می کنم دوست عزیز
امیدواریم مطالب ما در زمینه کولینگ تاور بتواند در زمینه کاهش مصرف آب راهگشا باشد.

توضیحات خوبی بود. ایکاش در مورد تعمیرات و نگهداری و سرویس های کولینگ تاور هم صحبت می کردید. البته در قسمت سوالات رایج در مورد تعویض پکینگ و فن گفتید. ولی درباره اینکه عوض کردن قطره گیر هم تاثیری داره یا بالابردن سرعت فن آیا باعث بهبود مصرف آب میشه چیزی نگفتید.

پاسخ:
درود بر شما
خواهش می کنم دوست عزیز
تعویض قطره گیر تاثیر مثبتی در کم شدن مقدار آب مصرفی برج دارد اما این اثر کم است. برای مطالعه توضیحات بیشتر می توانید مقاله تعمیر برج خنک کننده و تعویض قطعات را مطالعه فرمایید.

من معمولا برای مطالعه در مورد Cooling tower به سایت خوب شما مراجعه می کنم. خسته نباشید میگم بهتون.

ببخشید آیا جایی هست که استاندارد های CTI برای برج خنک کننده رو بفروشه؟

پاسخ:
سلام و عرض ادب
خیلی متشکرم از لطف شما.
دوست عزیز ما در یکی از صفحات سایت بعضی از استاندارد های و مقاله های سی تی آی رو برای کولینگ تاور به صورت کاملا رایگان قرار دادیم.
آدرس اون بخشش رو در لینک زیر برای شما قرار می دهم. امیدوارم برای شما مفید باشد.

سلام

خیلی ممنون از این توضیحی که در مورد مصرف آب برج خنک کن دادید. مهندس شما گفتی مقدار آبی که کولینگ تاور به طور متوسط مصرف میکنه از عددی که توی فرمول در میاد کمتره. درسته؟

سوال من اینه مثلا توی همین مرداد ماه، و با همون مثال شما که یک برج خنک کننده 500 تن تبریدی رو فرض کردید، متوسط مصرف آب روزانه برج خنک کننده چقدر میشه؟ (در یک روز مرداد ماه)

منظورم اینه چه عددی رو باید ضرب در حاصل این فرمول کنیم؟

سوال بعدیم هم اینه که آیا این مقدار مصرف آب در برج خنک کننده مدور یا گرد فایبرگلاس از نوع مکعبی بیشتر هست؟

ممنونم

پاسخ:
درود 
سپاس از توجه شما به مطالب ما
سوال مهمی رو پرسیدید. در مورد مقدار آبی که کولینگ تاور در یک روز مصرف می کند، باید عدد بدست آمده از فرمول محاسبه میزان تبخیر را در بازه ای بین 6 الی 14 ضرب کنیم تا مصرف آب متوسط روزانه برج خنک کن، البته در مرداد ماه و تابستان بدست آید.
این ضریب در مناطقی که هوای گرم و خشک دارند مثل جنوب ایران، خوزستان، هرمزگان، بوشهر که هوای گرم و در عین حال مرطوبی دارند به 14 نزدیک می شوند. در صورتیکه در مناطقی که هوای نسبتا سرد و خشک دارند، این ضریب به عدد 6 نزدیک خواهد شد.
در مورد سوال دوم هم باید خدمت شما عرض کنم که متاسفانه کولینگ تاور مدور فایبرگلاس به خاطر کیفیت بسیار پایین و اشکالات ساختاری، خیلی بیشتر از برج خنک کن مکعبی فایبرگلاس آب مصرف می کند.
در مورد مشکلات برج خنک کن دایره ای به لینک زیر مراجعه کنید.
  • محمد قربانعلی بیک
  • با سلام

    لینک مطلب تخصصی در حوزه برج خنک کننده هیبریدی و کاهش مصرف آب کولینگ تاور با استفاده از سیستم مدار بسته

    http://cooling-tower.blog.ir/post/%D8%A8%D8%B1%D8%AC-%D8%AE%D9%86%DA%A9-%DA%A9%D9%86-%DA%A9%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    طراحی و تولید برج خنک کننده صنعتی

    فروش و استعلام قیمت برج خنک کننده
    فروش پکینگ نت اسپلش NC 20 آلمانی
    طراحی برج خنک کن فایبرگلاس کانتر فلو
    پروانه و فن فایبرگلاس کولینگ تاور
    تولید فن و پره کامپوزیت ایرکولر
    دانلود کتاب و استاندارد برج خنک کننده
    فروش پکینگ فیلم PVC و PP کولینگ
    کاهش مصرف آب برج خنک کن
    ساخت و قیمت کولینگ تاور هیبرید
    برج خنک کن مدار بسته و کویل گالوانیزه
    مشاوره انتخاب برج خنک کننده صنعتی
    شماره تماس(قربانعلی بیک) : 09124780268
    شماره تماس شرکت : 02166129745

    آخرین نظرات