برج های خنک کن مورد استفاده در نیروگاه ها از لحاظ فرم کلی تفاوت های قابل توجهی با سایر برج های خنک کننده دارند. طراحی بدنه این برج های خنک کن با فرم ونتوری، موجب می گردد جریان هوای طبیعی از قسمت پایین به برج وارد شده و از قسمت بالایی خارج گردد. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید دلیل ابعاد بسیار بزرگ این برج ها و هزینه بالای ساخت آن است. دلیل بزرگ بودن سازه کولینگ تاور های نیروگاهی همانگونه که بیان شد بهره گیری از جریان طبیعی هوا و کاهش هزینه استفاده از فن و جریان اجباری است. بدین ترتیب با کاهش قطعات متحرک، علاوه بر بالا رفتن عمر برج خنک کن نیروگاه، هزینه مصرف برق و تعمیرات نیز به شدت کاهش می یابد.

البته باید توجه داشت در برخی از طراحی ها، در قسمت ورودی هوا فنهایی نیز تعبیه می گردد تا درصورت کافی نبودن جریان طبیعی هوا، با ایجاد جریان اجباری موجب خنک شدن سیال شوند.

کولینگ تاور نیروگاه ها از لحاظ نحوه خنک کاری به دو حالت کلی تقسیم می گردند

1- برج های خنک کننده نیروگاهی هوا خنک (برج خنک کن نیروگاه خشک) : این نوع برج های خنک کن دارای رادیاتورهایی در قسمت ورودی می باشند که با جریان هوای عبوری، آب داخل آن خنک می شود. این حالت باعث می شود سیال خنک شونده (آب) با هوا در ارتباط نباشد و مصرف آب در اثر تبخیر در حد صفر باقی بماند.

 

برج خنک کن نیروگاهی


2- برج های خنک کننده نیروگاهی آب خنک (برج خنک کن نیروگاه مرطوب) : در این نوع برج خنک کن آب مانند برج های خنک کن صنعتی توسط کانالها و نازل ها پاشیده می شود و پس از برخورد با هوای ورودی و خنک شدن دوباره به مدار بر می گردد.

در این حالت به دلیل تبخیرآب در گردش، مصرف آب نسبتا بالا خواهد بود.

 

شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک

طراحی برج خنک کن هیبرید

مشاوره در حوزه برج خنک کننده مدار بسته و ایرکولر

 کاهش مصرف آب کولینگ تاور 

09124780268   

02166561974

02166595321

www.araco.ir

info@araco.ir